Wat is Iyengar Yoga?

Iyengar Yoga is een klassieke yogamethode, benoemd naar de legendarische yogameester Mr. B.K.S. Iyengar (1918 -2014). Op een les leer je stapsgewijs yogahoudingen (asanas) uit te voeren. Bij deze methode horen een goede opbouw, professionele aandacht voor de leerling en heldere correcties.
Door jarenlange, constante training kan een Iyengar Yoga leraar de asanas goed voordoen. Na een korte tijd op les merk je al het verschil: je voelt je veel beter in je lijf en ook kalmer van geest. Voor mensen met klachten en ziektes heeft B.K.S. Iyengar een heilzame yogatherapie ontwikkeld.   

Iyengar Yoga Zeeburg

is in 1996 door senior Iyengar Yoga leraar Berber Schönholzer opgericht. Berber beoefent zelf ononderbroken Iyengar Yoga sinds 1986. Ze geeft wekelijkse lessen en ook workshops voor beginners en gevorderden. Ze houdt de intake-gesprekken met leerlingen met klachten en schrijft individuele yoga- oefenprogramma's voor de therapieles. Gevorderde leerlingen kunnen bij Berber hun kennis verdiepen o.a. door middel van het mentorprogramma.

Iyengar Yoga Zeeburg bestaat uit een team van gecertificeerde Iyengar Yoga leraren. Zonder uitzondering zijn ze allen toegewijde  beoefenaars en ervaren leraren. Er vinden dagelijks meerdere lessen plaats. Er is weinig verloop van docenten. Jarenlange continuïteit is een duidelijk kenmerk van Iyengar Yoga Zeeburg.

Lichaamshoudingen (asanas)

Een beginner leert nieuwe lichaamshoudingen (asanas). Het is een afwisselende fysieke belevenis. Je versterkt en versoepelt er het hele lichaam mee. Na verloop van tijd voert de leerling de asanas beter uitgelijnd en gracieuzer uit. Uiteindelijk bereik je een balans tussen actieve inspanning en bewuste ontspanning.

Filosofie achter de yoga

Iyengar Yoga is gebaseerd op de filosofie van Patanjali (‘The Yoga Sutra’s of Patanjali’ 500 tot 200 BC) en het in praktijk brengen van deze filosofie.

Volgens Patanjali is yoga: ‘Het tot stilstand brengen van de schommelingen van de geest.’ Patanjali's achtledige pad (Astanga pada) omhelst observatie van eigen gedrag (yama en niyama), beoefening van lichaamshouding (asana), beheersing van ademhaling (pranayama), naar binnen richten van zintuiglijke aandacht (pratyahara), bereiken van diepe concentratie (dharana), meditatie (dhyana) en verlichting (samadhi).