touwen voor.png Visit the English page

Wat is yoga?

De eerste overgeleverde geschriften over yoga zijn 'The Yoga Sutra’s of Patanjali' (500 tot 200 BC). Volgens Patanjali is yoga: 'Het tot stilstand brengen van de schommelingen van de geest.' Het achtledige pad (Astanga pada) van Patanjali wijst de weg naar eenwording met je meest innerlijke Zelf, je natuurlijke staat.

Wie is Mr Iyengar?

Iyengar Yoga is genoemd naar yogaleraar uit India B.K.S. Iyengar. Hij heeft zijn hele leven (1918-2014) aan yoga gewijd. Zijn gedachtegoed wordt voortgezet, onder andere door zijn dochter Geeta en zijn zoon Prashant. Voor zijn baanbrekend werk kreeg B.K.S. Iyengar veel prestigieuze onderscheidingen. Hij werd onder andere door Time Magazine genoemd als een van de 100 invloedrijkste mensen ter wereld. Zijn boek 'Light on Yoga' (1966) is vaak betiteld als de 'yogabijbel' en is in alle belangrijke talen vertaald.

Wat is Iyengar yoga?

Kenmerkend voor Iyengar yoga is de aandacht voor het in lijn brengen van het lichaam. Deze yoga heeft het vermogen het totale lichaam en de geest diepgaand te beïnvloeden. Al na een korte tijd oefenen voel je positieve ontwikkelingen: minder stijfheid in spieren en gewrichten, focus van je aandacht en een algeheel welbevinden.
Iyengar yoga staat bekend om het gebruik van hulpmiddelen (props). De hulpmiddelen (zoals blokken, touwen aan de muur, riemen, dekens, houten boogjes) worden door minder lenige of vermoeide beoefenaars gewaardeerd. De gevorderde leerling intensiveert zijn beoefening met behulp van de props aanzienlijk.
Voor mensen met klachten en ziektes heeft B.K.S. Iyengar een heilzame yoga therapie ontwikkeld. 

Asana's

  • Ardha Matsyendrasana.png

    Ardha Matsyendrasana

    Matsyendra is de heer van de vissen.
    Bij deze houding (asana) wordt de wervelkolom sterk gedraaid. Goed voor een flexibele rug.

  • Prasarita Padottanasana.png

    Prasarita Padottanasana

    Een staande houding (asana) met wijd gespreide voeten. Dit is de eindhouding. Er zijn tussenfasen bij deze houding om hem in een rustig tempo aan te leren.

    Goed voor sterkere benen en soepelere schouders.

  • 3.png

    Parsva Bakasana

    Baka is kraanvogel, Parsva is de zijde.

    Bij deze gedraaide “armbalancing” versterken de armen en de laterale buikspieren. Daarna voel je je heerlijk licht. Een moeilijke asana voor een beginner. Als je rustig door blijft leren, kun je dit bereiken.

  • 4.png

    Eka Pada Rajakapotasana

    Eka Pada is een been,
    Rayakapotasana is Koning van de duiven.

    Een houding voor de vergevorderde.
    Kost jaren oefening, levert veel op als je hem toegewijd uitvoert: Een gevoel van welzijn overal in je lichaam.

  • 5.png

    Urdhva Dhanurasana

    Houding van de omhoog gerichte boog. Een moeilijkere achterover buiging.

    Geeft de beoefenaar vitaliteit en veel innerlijke kracht. Met veel mildere oefeningen leert de beginner stap voor stap achteroverbuigen

  • 6.png

    Pindasana in Sarvangasana

    Sarvangasana is de schouderstand, Pinda is embryo.
    De normale schouderstand houding is rustgevend en voor iedereen te leren. Deze schouderstand is een vergevorderde versie met benen in de lotushouding en knieën bij het hoofd. Opgevouwen als een foetus. Ook rustgevend, maar voor gevorderden.

  • 7.png

    Paryankasana

    Paryankasana betekent het rustbed of Sofa, het lichaam lijkt een rustbed.

    De longen worden flink verruimd. Dat bevordert een diepe rustige ademhaling. Bij het leren van deze houding wordt kussensteun in de rug gebruikt.

  • 8.png

    Urdhva Mukha Svanasana

    Urdhva Mukha Svanasana, deze houding heet “de hond met het hoofd naar boven”. Het is een achteroverbuiging.

    Dit is een van de houdingen die in de bekende zonnegroet-reeks van houdingen voorkomt.

  • 9.png

    Adho Mukha Svanasana

    Adho Mukha Svanasana, bijna iedereen kent deze houding: “De hond met het hoofd naar beneden”.

    Al gauw merk je, dat lenigheid een prettig bijproduct is van de yogabeoefening. Lenigheid is geen voorwaarde, om met yoga te beginnen. Gewoon rustig proberen en blijven oefenen.

  • 10.png

    Pindasana in Sirsasana

    Sirsa is het hoofd, Pinda de embryo, Asana is de houding. Sirsasana (kopstand) kun je leren met een degelijke opbouw in de yogalessen. Het is de “koning” van de yogahoudingen. Deze variant met het opgerolde bovenlichaam, gelijk aan dat van een embryo, is voor gevorderden. Het heeft een diepe werking voor welzijn en bewustzijn.

  • 11.png

    Bhekasana

    Bheka is kikker. Dit is de kikkerhouding. 

    Goed voor het versoepelen van beenspieren en -gewrichten. Heeft een gunstig effect op de buikorganen. Voordat je deze houding leert, leer je eerst andere strekkingen van je benen. Een degelijke opbouw is belangrijk.

  • 12.png

    Pranayama

    Yogahoudingen helpen je vooruit, om je aandacht  naar binnen te brengen en je bewustzijn te vergroten.

    Met Pranayama (de leer van de adem) leer je je adem op verschillende manieren kennen.